27. februar 2012

Oreokake




Ingredienser og fremgangsmåte:

Trinn 1
2 pakker Oreokjeks
100 g smeltet smør
Knus kjeksene, bland i smeltet smør og trykk dette ned i en 24 cm kakeform (sett ringen til kakeformen på kakefatet du skal bruke). Settes til avkjøling i 30 min.

Trinn 2
2 pk. Tine kremost naturell (eller 300 gr Philadelphia kremost)
2,5 dl melis
.... pisk dette godt sammen

2 dl kremfløte
2 ss sukker
.... piskes til krem
Blandes sammen og smøres over kjeksbunnen. Settes til avkjøling i 30 min.


Trinn 3
1 pk Oreokjeks
1 pose lys sjokolademousse (Toro)
3 dl helmelk til moussen (iht oppskriften på pakken)
Grovhakk kjeksene og dryss disse på ostekremen (trinn 2).
Lag mousse iht oppskrift på pakken og hell dette oppå de grovhakkede kjeksene. Settes til avkjøling i ytterligere 1 time.


Trinn 4
ca 3 dl fløte
Pisk til krem og smør den over sjokolademousse.
Pynt kremen med enten 1 smeltet sjokoladeplate, noen hakkede oreokjeks eller sjokoladesaus.

12 kommentarer:

  1. Når du sier 1 eller 2 pakker oreokjeks, hvilken type pakke mener du da? De selges jo i forskjellig størrelse ;-)

    SvarSlett
  2. Heia! Det er de i normal størrelse, samme som Mariekjeksen (ikke minioreo i kopp). Jeg bruker 2 pakker i bunnen, og en til mellomlegg og ev. litt pynt på toppen :-)

    -britt

    SvarSlett
  3. Takk for det. Tenkte å prøve meg på den i rødvinsglass til helgens middagsselskap :-)

    SvarSlett
  4. Kan denne kaka stå i kjøleskap til dagen etterpå.....med tanke på sjokolademoussen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke noe problem med å la den stå natten over, men er du litt usikker så la ringen/kakeformen stå på til dagen etter. Alt kan du fest på et bakepapir rundt kanten :-)

      -britt

      Slett
  5. Veldig, veldig bra forklart trin for trinjeg er innom utrolig mange sider med oppskrifter og denne er den ryddigste siden og letteste og forståd :) -ella therese-

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ella Therese! Jeg har testet mange oppskrifter de siste årene, og de beste legger jeg ut her på siden. Er det noe som helst dere ikke skjønner (for enkelte ting tar kanskje jeg som en selvfølge!) så er det bare å spørre :-) -britt

      Slett
  6. Heisann :) Denne oppskrifta prøvde eg for ei stund sidan, tenkte eg skulle legge igjen ein kommentar. Men det blei glømt då. Kaka laga eg til fredagskos/avskjed på jobb og den falt i smak hos alle. Den smakte veldig godt og det var ikkje mykje att når vi var ferdig. Håpa det er greit at eg la til linken til oppskrifta i bloggen min :) Annelen

    SvarSlett
  7. Heisann:) Har du noe gode vanlig muffins oppskrift.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia! Vet du, bruk din beste langpanneoppskrift og lag muffins, da blir de saftige og gode:-) Jeg bruker både vaniljesauskaken og sjokoladekake i langpanne når jeg lager cupcakes:-) Vil du bare lage muffins, uten topping så stikk innom www.detsoteliv.no

      Slett
  8. Heia. Hvor store rødvinsglass bruker du/dere, og hvor mange beregner man av disse?

    SvarSlett