5. juni 2012

Gulrotkake med ostekrem

Det er alltid trivelig å ha noe "lite" på lur når noen stikker innom.

Jeg baker ofte opp små formkaker som jeg pynter og fryser ned. Disse en kjappe å tine og er nesten bedre etter en tur nedi fryser´n :-)




Her har jeg brukt 4 stk 18 cm kakeformer (små) som alle går inn i ovnen samtidig.

Bruker ei skuffkakeoppskrift som fordeles på alle 4 (gir ca. 8 kakestykker hver).

Dette er gulrotkake m/ostekrem, lett pyntet med marsipanblomster
(utstikkere fra www.kakebua.no)



4 kommentarer:

  1. Hei! Dette var kjempe lurt! Skal selv invest. i noen små former, og er jo veldig greit at alle kan stekes samtidig da! Har du vegghengt ovn, eller vanlig komfyr. Mistenker at vegghengt er litt mindre innvendig, så da må jeg kanskje ned til 16cm for å få plass evnt..? Vet du forøvrig hvor jeg kan få kjøpt slike former (helst med "åpning" på siden), og ikke altfor dyre? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia Lene! Jeg har en helt vanlig innebygd ovn (vegg), så alle disse 4 går inni samtidig. Ta et innvendig mål før du kjøper, greit at formene ikke er alt for små...

      Jeg kjøpte mine på en Bunnprisbutikk som har nonfood. Mener også du kan finne de på Jernia, Clas Ohlsson og kanskje på en Obs! Dette er billigutgaven, men funker som bare det :-)

      Lykke til !

      -britt

      Slett
    2. Hei igjen! Har letet rundt uten å finne noen som selger 4 stk, men tror du det går greit med 2stk 18 cm og 2 stk 20 cm eller vil de da bli ujevnt stekt? Har ny stekeovn så skulle tro den steker ganske jevnt.. Hadde du fått plass til 4 stk 20 cm tror du? Jeg har målt min, og det ser ut til at det skal gå på målet, men da blir det helt fullt og de må muligens stå helt inntil hverandre.. Hm..! Har veldig lyst å steke 4 på en gang, virker så veldig praktisk!

      Slett
    3. Heia! 2 cm i dimensjonsforskjell vil jeg tro ikke er noe problem.

      Jeg steker ofte i flere størrelser, men setter da den minste nærmest døren. Da kan jeg kjapt ta denne ut såfremt den blir først ferdig.

      Mine 4 blir også stående nær inntil hverandre, og det har ikke medført noen ulemper på stekingen....

      Prøv deg frem :-)

      Slett